CEIP Sa Graduada. Sa Pobla
Tot va començar un dia en què les
mestres ens varen proposar posar en pràctica un projecte anomenat "
ESCOLES EMPRENEDORES ". Ens varen dir que aquest projecte consistia
bàsicament a formar i posar en marxa una empresa de la qual nosaltres seríem
els socis i per tant els protagonistes i responsables de la seva constitució,
el seu funcionament i els seus resultats. Ens varen explicar que seria un
projecte que implicaria posar en pràctica tots els coneixements adquirits en
les diferents àrees a partir de situacions reals i que requeria d'una actitud
responsable i participativa per part de tots els socis. De seguida ens va
semblar una projecte interessant i vàrem acceptar la proposta.
El primer que haguérem de decidir era
quin tipus d'empresa ens agradaria formar. Hi havia dues opcions: una societat
o una cooperativa. I tots i totes ens vàrem demanar: Quina
diferència hi ha? I ens varen
aclarir que:
- en una societat hi ha un
propietari que és el que aporta tot el capital i per tant és el que comanda, el
que pren totes les decisions i es queda amb els beneficis i tots els altres són
treballadors que fan feina per ell i reben un sou.
- en una cooperativa tots
els socis i sòcies són propietaris de l'empresa, aporten un capital i tots i
totes són responsables de l'empresa, es fan assemblees on es prenen decisions
conjuntes i els beneficis es reparteixen entre tots/es.
Vàrem decidir que ens agradaria formar una
COOPERATIVA.
ELECCIÓ
DE L’EQUIP DIRECTIU
Per posar en marxa la nostra cooperativa el primer
que havíem de fer era elegir els membres de l’Equip Directiu: president,
secretari i tresorer.
Els interessats presentaren les
candidatures i el elegits foren :
PRESIDENTA: Maria del Mar
SECRETARI:
Xisca
TRESORER: Jaume Crespí
Però, a part de les funcions que havien
d'assolir els membres de l'equip directiu, en el funcionament d'una empresa hi
ha moltes més funcions a dur a terme: de disseny, de publicitat, de
productivitat, ...
Així, tots els que no es varen presentar
com a membres de l'equip directiu varen pensar per quines de les altres
funcions es veien més capacitats.
NOM I
LOGO DE LA COOPERATIVA
I
com ens coneixeran com a cooperativa? … Això ens va fer
pensar que necessitaríem un nom propi que ens identifiqués com a cooperativa.
Però de noms n’hi ha tants! Pot ser abans de decidir el nom hauríem de pensar
quins productes ens agradaria produir per tal que aquest nom tingués relació
amb les productes que vendríem.
Entre tots decidírem
que ens agradaria elaborar i vendre accessoris i objectes de decoració adornats
amb imatges i colors alegres que representessin la primavera en base al fet que
el mercat es duria a terme el mes de maig.
Va arribar el moment de fer propostes i
el nom més votat va esser: MANUPRIMAVERA.
I tot nom va acompanyat d’un LOGO.
Primer vàrem parlar de les característiques que havia de tenir el Logo (ha de
cridar l’atenció, ha de tenir relació amb l’activitat de l’empresa ) i després
cada soci i sòcia en va dissenyar un. Totes les propostes varen esser molt
originals i atractives. Es va fer una votació individual i el guanyador va
esser el que havia dissenyat en Jaume Crespí.
DOCUMENTS NECESSARIS PER FORMALITZAR
L’EMPRESA
Molt bé, ja havíem avançat en la creació
de la nostra cooperativa: teníem els socis, sabíem a què ens volíem dedicar i
havíem decidit el nom i el logo.
Quin era el pròxim pas? L’elaboració
dels documents oficials:
-
L’acta de constitució (dades de l’empresa: nom, domicili, número de socis,
aportació de capital de cada soci, signatura de cada soci).
-
Els estatuts (normes que regulen el funcionament de l’empresa, drets i deures
dels socis ).
-
La fitxa de registre de cada soci
-
La declaració censal ( CIF de l’empresa )
Ens vàrem posar en marxa amb aquesta
tasca...
TALLER DE DISENY
Havíem de definir exactament el que volíem
produir. La nostra idea inicial era produir accessoris i objectes de decoració
adornats amb temes primaverals però ara havíem de concretar, havíem de decidir
quins productes dissenyar. Cercàrem idees per Internet i en llibres de
manualitats i alguns socis dugueren mostres de productes fets a casa i després,
per parelles, varen haver de fer un disseny del producte que ens agradaria
produir especificant el material.
Arribàrem a la conclusió que el
materials bàsics per a la producció eren: feltre, agulles, fil, cola d’aferrar,
vernís, botons, tul, cartolines, retoladors, anelles, capses i torcaboques de
paper decorats.
APORTACIÓ DE CAPITAL INICIAL
Per a comprar tot aquest material
necessitaríem doblers. Havia arribat el moment de l’aportació del CAPITAL per
part de cada soci (3 euros /soci).
El tresorer va esser l’encarregat
de replegar els doblers aportats per cada soci així com d’enregistrar
totes les aportacions en el LLIBRE
COMPTABLE i va signar el rebut que justificava que el soci havia pagat.
Cada vegada que es comprava
material necessari el tresorer havia d’enregistrar les despeses en el llibre
comptable i guardar totes les factures presentades. Tot havia de quadrar!!
TALLER DE PRODUCCIÓ.
Es formaren diferents tallers...
SOL.LICITUD DEL PERMÍS DE VENDA
EN EL MERCAT DE PALMA
I va arribar el
dia d’anar a cercar el permís
a l’Ajuntament de Palma. Els encarregats de fer-ho eren els tres membres de l’Equip Directiu. Els
vengueren a cercar amb un autocar i en arribar a Palma es dirigiren cap a
l’Ajuntament allà on ens esperava el batle de Palma, en senyor Mateu Isern.
Va esser molt
emocionant!
Una vegada
fabricats tots els productes vàrem iniciar el taller de CONTROL DE QUALITAT. Revisàrem tots i cada un dels productes .
Haguèrem de retocar o refer-ne alguns perquè consideràrem que eren defectuosos
i així no es podien vendre.
S’acostava el gran
dia i encara ens quedaven pendents algunes coses importants:
-
DECIDIR EL PREU
FINAL DELS PRODUCTES:
Utilitzàrem una graella:
PREU DELS PRODUCTES
PRODUCTE
|
Cost del material
|
Ma d'obra
|
Marge de benefici
|
PREU FINAL
|
collars
|
0'25
|
1
|
1'25
|
2'50
|
- TALLERS DE PREPARACIÓ DEL
MATERIAL NECESSARI PEL DIA DE VENDA:
-
Envoltoris.
-
Decoració
de la taula.
-
Cartell
anunciatiu de la promoció: Comprant dos
productes un punt de llibre gratis.
-
Col.locació
dels productes.
-
Anotació
dels preus dels productes.
-
Quadrícula
per enregistrar tots els productes que es
venen.
-
Llistat
de material necessari per al dia de la venda: tisores, calculadora, ...
Mural per decorar
la nostra taula:
Cartell anunciatiu
de la promoció:
Sobres amb el nom i
el logo de la nostra cooperativa:
Preus i com
organitzar la paradeta:
Enregistrament de les vendes:
PRODUCTE
|
PREU
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
clauers
|
2’50
|
|||||||||||
pulseres
|
2’50
|
Una vegada teniem
la paradeta montada dins la classe vàrem fer un simulacre de manera que n’hi
havia tres que eren venedors i havien d’atendre els clients:
I ara només ens
queda esperar que arribi el dia 22 de maig per a poder dur a terme el que tanta
il.lusió ens fa, anar a vendre en el mercat de Palma!
I què farem amb
les beneficis obtinguts?
1r: cada soci
recuperarà la seva inversió inicial.
2n: un 10% anirà destinat a l’obra social “Es Grif” de Sa Pobla.
3r: amb el que ens
quedi organitzarem una activitat lúdica.