Claustre de
professorat CEIP Miquel Duran i Saurina (Inca)
El CEIP Miquel
Duran i Saurina ha participat al llarg dels cursos escolars 2011-12 i
2012-13 del Programa ARCE (Agrupaciones y Redes de Centros
Educativos) subvencionat pel Ministeri d'Educació.
Per poder participar d'aquest programa, i com a requisit previ, hem constituït una agrupació amb dos centres educatius de dues comunitats autònomes diferents: el CEIP Virgen de Olmacedo (Òlvega, Sòria) de la comunitat autònoma de Castella i Lleó i el CEIP Marqués de Estella (Peñacastillo, Santander) de la comunitat autònoma de Cantàbria.
El Ministeri
d'Educació promou el Programa ARCE des de l'any 2006, en el marc
dels programes de cooperació territorial, en col·laboració amb les
comunitats autònomes, amb la finalitat d'establir vies de
col·laboració per formar agrupacions i xarxes de centres i
institucions de l'àmbit educatiu de diferents comunitats autònomes,
a través de l'elaboració d'un projecte comú, per tal de compartir
experiències, mantenir i generalitzar iniciatives d'innovació,
formació i investigació que facilitin millores en la pràctica
educativa.
Des d'aquest marc
de cooperació i conjuntament amb les escoles de Sòria i de
Santander, el projecte que hem duit a terme a la nostra escola és
diu Matexperimentant i s'ha gestat sobre la base de dos eixos
fonamentals:
1. Aprofitament de
les actuals circumstàncies específiques de la nostra escola: recent
creació, recent constitució de l'equip docent, procés de definició
d'una línia metodològica pròpia, pensada, compartida i adaptada a
l'actualitat i a la realitat del nostre alumnat.
2. Intent
d'aplicació del marc normatiu en el qual ens situam. Així, segons
els Decrets 71/2008 i 72/2008, a través dels quals s'estableixen els
currículums de l'educació infantil i de l'educació primària a les
Illes Balears, els continguts educatius s'han d'abordar a través
d'activitats globalitzades que tenguin interès i significat per als
alumnes, que sorgeixin de situacions quotidianes del centre i de
l'entorn i que permetin incorporar les seves experiències i
aprenentatges.
A l'annex del
currículum d'educació infantil, concretament a l'àrea de
coneixement de l'entorn, s'exposa que la intervenció educativa des
de l'escola es dirigirà a desenvolupar les següents capacitats:
- Iniciar-se en les habilitats matemàtiques i en el seu llenguatge a partir de situacions significatives, manipulant funcionalment elements i col·leccions, identificant atributs i qualitats, i establint relacions d'agrupació, classificació, comparació, ordre i quantificació.
- Descobrir algunes aplicacions de les matemàtiques en la realitat quotidiana i participar de forma activa en les experiències, plantejant i verificant hipòtesis de solució de situacions i aportant estratègies personals de resolució.
A l'annex
específic del currículum d'educació primària que desenvolupa
l'àrea de matemàtiques, s'explica que l'objectiu fonamental
d'aquesta àrea és despertar la curiositat, l'interès i l'esforç.
Les característiques de l'alumnat en aquesta etapa propicien un
treball a través del joc i la matemàtica creativa, i aprofitant
situacions de la vida diària.
Amb la intenció
de rendibilitzar al màxim, d'una banda, les possibilitats formatives
i d'intercanvi d'experiències i, de l'altra, els recursos econòmics
que ens ofereix el Programa ARCE, ens marcàrem l'assoliment dels
següents objectius:
- Millorar la qualitat de la pràctica docent per donar una millor resposta a la diversitat de l'alumnat i per fomentar l'èxit escolar de tots i totes.
- Promoure un procés de canvi en la pràctica educativa del nostre centre a través de la reflexió conjunta i de l'anàlisi de la pràctica docent en general i dels processos d'ensenyament-aprenentatge de la lògica matemàtica.
- Oferir multiplicitat d'estratègies, recursos i itineraris perquè cada alumne pugui avançar segons el seu ritme i nivell d'aprenentatge.
- Ampliar els recursos, activitats, estratègies, materials... per afavorir el procés d'ensenyament-aprenentatge de la lògica matemàtica.
- Aprofitar multiplicitat de situacions quotidianes com a centre d'interès per afavorir el procés d'ensenyament-aprenentatge de la lògica matemàtica.
- Redefinir els mínims curriculars de cada nivell que ens permetin avaluar l'avanç en la competència matemàtica de l'alumnat.
Avui, si veniu a
la nostra escola, fruit de la feina duita a terme en el marc del
Programa ARCE, hi trobareu:
- Una AULA DE RACONS per a l'alumnat de primer cicle de primària.
L'aula de racons
de matemàtiques és visitada per l'alumnat de primer cicle una
sessió setmanal amb el grup desdoblat. Experimenten en parelles o
individualment.
Hi ha molts de
jocs i materials manipulatius que treballen i reforcen els
aprenentatges matemàtics. A més, ens permet donar resposta als
diferents ritmes d'aprenentatge i afavoreix l'autonomia dels
alumnes, així com també l'organització i l'ordre a l'hora de fer
feina.
Aquest espai
disposa dels següents racons:
- Racó de numeració: relacionar quantitat-imatge, seriacions, unitats-desenes-centenes, fletxa giratòria...
-
- Racó d'operacions: oca de sumes i restes, operacions amb calculadora, càlcul mental amb miniarco, la multiplicació...
- Racó de la botigueta: on practicam amb els euros.
- Racó de geometria: tangram, classificació de fotografies d'objectes quotidians, sudoku, dibuixar...
- Racó d'orientació espacial: per aprendre a ubicar objectes dins un espai.
- Racó de les hores: on treballem les diferents hores als rellotges.
- Racó dels dies de la setmana, mesos de l'any i estacions: un joc de preguntes per conèixer i pensar.
- Racó de l'ordinador: on treballen amb diferents jocs informàtics continguts matemàtics.
- Racó de jocs: tres en línia, lògica, diferències...
- Una AULA LABORATORI per a l'alumnat de tot el centre.
Aquesta
aula és un banc de recursos i propostes que
parteixen de la manipulació i l'experimentació i proporcionen als
nostres alumnes experiències que els guien cap a l'adquisició del
coneixement lògico-matemàtic.
Així, hem
preparat unes capses d'experimentació per als alumnes d'Educació
Infantil on, a partir d'una proposta que la mestra els fa, es
treballen diferents objectius i continguts d'aquest cicle. Tenim
diferents capses: d'experimentació i manipulació (amb diferents
materials: aigua, farina, llegums...), de llum i ombres, magnetisme i
de rampes. Per treballar aquestes propostes ho fem en petits grups,
ja que d'aquesta manera asseguram la participació de tots els
alumnes, alhora que els podem oferir una atenció més
individualitzada. Així, aconseguim que tots participin i
s'impliquin en la proposta feta.
A més, també tenim, tant per als alumnes d'Educació Infantil com per als de primària material divers per a treballar les matemàtiques de manera lúdica i que utilitzam puntualment segons les necessitats de cada grup i els objectius a treballar: mapes i plànols, una capsa amb material per a mesurar el temps (rellotges de diferents tipus, cronòmetres, etc.), jocs diversos (tant dissenyats per nosaltres com comprats: escacs, dòminos, tangrams, dòminos de sumes, multiplicacions...), cartes d'experimates, làmines d'art per a treballar la geometria i el volum, metres, escaires i cartabons de diferents tipus i mides, material de dibuix tècnic, un geomax, balances i bàscules, bingos (d'una, dues, tres, quatres, cins i sis xifres), botelles de diverses mides per a treballar les mesures de capacitat, jocs per a treballar les operacions bàsiques i d'altres per a treballar les fraccions i la proporció... i, en general, tot un seguit de material que ajuda els nostres infants a comprendre les matemàtiques i el món que ens envolta de manera lúdica i contextualitzada, o bé dins el projecte que es treballa a l’aula, o bé a partir de tasques enriquides.
Hem
de dir també que aquesta aula laboratori no hauria estat possible
sense la col·laboració de les famílies, ja que molts dels
materials, sobretot de les capses d’experimentació, els han
aportat les famílies.
- Una AULA DE JOCS DE PENSAR per a l'alumnat d'Educació Infantil.
Aquesta aula està
plena de jocs, dissenyats i elaborats per les mestres, a fi que els
infants, manipulant i experimentant, puguin anar resolent petits
reptes i adquirir i/o afiançar els coneixements de lògica
matemàtica.
Són jocs
diferents, elaborats amb material molt divers. Així, manipulant
tassons, bolles, cotxes, camions, anelles de cortina, perns, cordes,
culleretes de gelat, pinces d'estendre roba, retalls de papers de
regal, càpsules de cafè, trossos de tela, gomes de cafetera... els
infants van avançant en els seus aprenentatges de manera lúdica,
gairebé sense adonar-se'n, totalment engrescats pel tipus de
material que manipulen i per la dinàmica que es genera a l'aula.
Avui, si veniu a
la nostra escola, fruit de la feina duita a terme en el marc del
Programa ARCE, un grup d'alumnes de sisè de primària vos podran
explicar la sort que han tengut de poder organitzar i realitzar un
viatge, essent aquest el motiu a través del qual s'ha duit a terme
el procés d'ensenyament-aprenentatge dels continguts curriculars de
l'àrea de matemàtiques al llarg del curs escolar 2012-13.
I avui, si veniu a
la nostra escola, i també fruit de la feina duita a terme en el marc
del Programa ARCE, sobretot gràcies a la formació rebuda i a
l'intercanvi i col·laboració amb els mestres de les escoles amb les
quals hem desenvolupat el projecte Matexperimentant, trobareu
un equip docent que intenta oblidar la creença que “tot s'ha
d'ensenyar, tot s'ha d'explicar” i que motiva l'alumnat a construir
i reconstruir els seus coneixements fins a transformar-los en útils,
funcionals i significatius. És per això que en el disseny de les
programacions didàctiques cada cop agafa més protagonisme
l'enriquiment de tasques. És a dir, a les aules es potencia el
desenvolupament de tasques que estiguin contextualitzades en un
entorn pròxim a l'alumnat, que generin actituds de curiositat i
d'interès per a la seva resolució, que siguin obertes i permetin
abordatges diferents, que afavoreixin la generació d'opinions
personals...
Per als propers
cursos, i més enllà del projecte Matexperimentant, l'equip
docent del CEIP Miquel Duran i Saurina, intentarà seguir construint
i reconstruint el procés d'ensenyament-aprenentatge de les
matemàtiques per tal que s'adapti de forma permanent a les
necessitats canviants de l'alumnat.
Maig de 2013