Maria Teresa Román Oñate
CEIP Ponent. Inca
Ja fa dos cursos que al nostre centre s’han
duit a terme diferents projectes eTwinning
amb l’objectiu principal entre d’altres, de millorar la competència
comunicativa en anglès de tots els nostres alumnes. Volem formar-los per a la
convivència en una societat multilingüe i multicultural.
El curs passat participàrem al
projecte “Me and my world” el qual
va ser reconegut amb el segell Nacional i l’Europeu i va quedar finalista en la
seva categoria.
L’experiència va ésser tan bona que
enguany hem participat a tres projectes més: “Will: wonderful ideas for learning languages”, “Pupils in Wonderland”
i “Joined in our differences”.
Treballar amb projectes eTwinning ha
resultat molt positiu per als nostres alumnes. El més important sense dubte, és
l’augment de la motivació dels alumnes, mostren més interés en aprendre anglès.
El fet d’emprar l’anglès dins un contexte
real i proper a ells fa que les activitats realitzades resultin molt més
significatives.
Molts de vosaltres segurament ja sabeu
què és eTwinning, als qui no, heu de saber que es tracta d’una iniciativa de la
Comissió Europea que anima totes les escoles d’Europa a formar un agermanament
de col.laboració utilitzant les noves tecnologies.
A un projecte eTwinning, ha d’haver treball col.laboratiu entre els mestres
i alumnes dels diferents païssos participants, s’han d’utilitzar les noves tecnologies i s’ha de potenciar la identitat europea.
Treballar amb eTwinning resulta fàcil
i divertit. Per començar els mestres
s’han de registrar a la plataforma.
Etwinning ofereix dos portals un
nacional (http://www.etwinning.es) i un altre europeu (http://www.etwinning.net) . Una
vegada registrats començarem la recerca de socis per a un futur projecte.
Una vegada que comença el projecte es
fa ús del Twinspace, un espai
virtual i segur on els mestres i alumnes treballaran conjuntament. Els mestres
planificaran les activitats, acordaran les dates límit de presentacions de
tasques, pujaran arxius...i els alumnes editaran el seu perfil, escriuran al
mur d’altres nins europeus, faran comentaris a les activitats treballades.
Perfil d'una alumna |
A continuació us vull donar una
pinzellada mostrant alguna de les activitats dels nostres projectes resaltant
el que més m’ha agradat de fer feina amb eTwinning.
Col.laboració
entre mestres i alumnes
Participar en eTwinning és participar
en una comunitat de mestres de tota Europa. En aquests dos cursos hem treballat
amb Turquia, República Txeca, Rumania, Polònia, Letònia , Finlàndia, Grècia i
també amb altres escoles espanyoles de
Toledo, Malagón, Sant Boi de Llobregat. El poder fer feina col.laborativament amb tots aquests mestres de
diferents països ha estat una gran experiència, el poder compartir opinions,
treballar conjuntament, arribar a acords, aprenent uns dels altres...
I no
només els mestres treballen de manera conjunta, també es fan moltes activitats col.laboratives entre els alumnes a la nostra
escola i amb els alumnes de les altres escoles.
Per exemple, utilitzant Voicethread.
Aquesta activitat consistia en que cada país enregistra una història inspirada en
uns dibuixos fets prèviament a cada escola. Voicethread és una gran eina que ens permet crear àlbums multimèdia
on podem insertar documents, àudio i vídeo.
Activitat col·laborativa amb Voicethread |
També hem escrit i il.lustrat un llibre conjuntament entre tots els païssos
amb Boom writer. Boom writer és un
lloc web que anima mestres i alumnes a escriure una història conjuntament.
Noves
Tecnologies
Les tecnologies de
la informació i la comunicació són el cor de qualsevol projecte eTwinning.
Actualment és totalment necessari anar més enllà dels llibres de text i
conseguir així que els nostres alumnes millorin en el maneig de l’ordinador i
aprenguin noves tècniques de comunicació. Hem utilitzat moltíssimes aplicacions
i eines web molt atractives per als nostres alumnes, com per exemple: Glogster,
Animoto, Voki, Domonation, PictureTrail, Smilebox, VoiceThread, Boomwriter,
Polldaddy, Kizoa, Jigsaw planet, Answer garden ,Photopeach, ProProfs brain
games, etc.
Llibre creat pels alumnes de diferents països |
És en aquest punt on vull destacar una de les
activitats més valorades pels alumnes, les videconferències.
Els alumnes es mostren molt motivats per
poder xerrar amb els seus companys de feina que viuen a milers de quilòmetres
d’aquí.
Videoconferència amb Polònia |
Les
mascotes i els logos
Tots els projectes tenen un logo que identifica el projecte, tots
els alumnes participen en la seva realització i després es voten
democràticament.
A part del logo també es creen les
mascotes del projecte. La mascota seleccionada viatjarà per tots els païssos
participants dins un paquet carregat de sorpreses!
La mascota arribarà al país
corresponent amb caramels, postals, fotos, informació del país de la darrera
visita... Als alumnes els encanten les mascotes i esperen la seva arribada amb moltes
ganes!
Exemple de logo |
Arribada de Will, la mascota de "Wonderful ideas for learning Languages" |
L´ús d’eTwinning a les nostres aules ofereix als docents moltes possibilitats, els
alumnes aprenen més motivats d’una manera innovadora, utilitzant ses TIC,
aprenent d’altres cultures i donant a conèixer la nostra pròpia. Per tot això
vos anim a participar, vos anim a obrir les vostres aules a Europa!