Pilar Borràs Campins
Mercè
Company Plaza
CEIP
Nadal Campaner Arrom (Costitx)
ELS INICIS
Tot va començar fa dos anys, quan des del claustre de
mestres ens plantejàrem què podíem fer per intervenir i/o solucionar diferents
situacions, una mica conflictives, que havien succeït a l'escola entre alumnes.
Aquestes situacions es caracteritzaven bàsicament per una manca d'habilitats
socials, que en ocasions, derivaven en faltes de respecte, baralles... Teníem
clar que havíem d'anar per un altre camí, el qual ens proporcionés unes eines
per prevenir i evitar aquestes situacions i sobretot per crear dins l'aula un
ambient d'unitat, de grup, d'equip.
El CEP d'Inca va proposar a tots els centres de zona un
seminari sobre l'Aprenentatge Cooperatiu.
El nostre claustre havia sentit parlar d'aquesta metodologia de feina, i que en
certa manera ja aplicàvem una mica, però ens va semblar interessant aprofundir
sobre la matèria i conèixer un poquet més de què es tractava i si podia
ajudar-nos a aconseguir el que volíem. El 100% de les mestres de l'escola es va
engrescar, i vist ara amb perspectiva,
pensam que és molt important aquesta implicació per dur a terme
qualsevol tipus de projecte, ja que fa que tothom vagi pel mateix camí i ens puguem
animar, ajudar, compartir problemes, èxits, fracassos, dubtes...
L'APRENENTATGE
COOPERATIU
D'aquesta manera el curs 2012/2013, iniciàrem aquest nou
camí basat en el programa de CA/AC (Cooperar per Aprendre/Aprendre per
Cooperar), que parteix d'una sèrie d'actuacions que tenen la finalitat
d'ensenyar l'alumnat a treballar en equip de forma sistemàtica. És un programa
dirigit a tots els alumnes tant d'infantil, com de primària i secundària que
ofereix eines, recursos i activitats per donar-nos a conèixer una altra manera
d'ensenyar els continguts però de diferents formes. Bàsicament, implica un
canvi en l'estructura de l'aula, ja que els alumnes s’agrupen en equips reduïts
de treball on s'ajuden i aprenen junts, deixant de banda l'estructura de classe
on les explicacions les duu a terme la mestre/a i les activitats les realitzen
els alumnes de manera individual i/o competitiva.
L'estructura d'aquesta metodologia compren tres Àmbits
que es van duent a terme al mateix temps, però que a continuació detallam a
partir de la nostra feina.
LA NOSTRA EXPERIÈNCIA
Juntament amb l’assessorament del CEP d'Inca i les
ponències de Jose Ramon Lago (professor de la Universitat de Vic), vàrem posar
en marxa l'aplicació a l'aula de CA/AC.
Cada tutora dins la seva aula va anar encetant i
coneixent aquesta metodologia, propera a tot allò que ja coneixíem, encara que
molt més guiada i estructurada; ja que no és el mateix fer feina en petit grup,
que de forma cooperativa. La posada en marxa no va ser fàcil, molts de dubtes,
alguns problemes... però a poc a poc i amb l'ajuda de la resta de mestres els
vàrem poder donar solució.
Començàrem amb les activitats de l'àmbit A, Cohesió de grup,
aquestes són les anomenades Dinàmiques. Ajuden a crear un bon
clima de classe i sobretot a prendre
consciència de grup, en el sentit que entre tots formam una petita comunitat
d’aprenentatge. Són activitats engrescadores, divertides i que nosaltres duim a
terme durant tot el curs.
Les dinàmiques més utilitzades són; Pilota, món de
colors, la maleta....
A continuació, seguint les passes establertes del
seminari, ens vàrem endinsar en l'àmbit B, El treball en equip com a recurs
per ensenyar, en el qual vàrem iniciar la formació dels equips reduïts
tenint en compte les característiques de cada infant, els que poden ajudar i
els que necessiten ajuda, creant així grups d'aprenentatge equilibrats.
A partir d'aquí iniciàrem una sèrie d'activitats
anomenades Estructures, les quals ja ens vénen determinades i explicades
encara que anam adaptant-les als continguts de la nostra programació. A infantil modificam les estructures depenent del
que volem treballar i l'edat dels infants; empram bastants imatges,
fotografies... Les utilitzam per treballar al nostre dia a dia, al contacontes,
a la jaia quaresma, a psicomotricitat, a lectoescriptura...
Els nins/es encara que siguin petits aprenen a acceptar
crítiques i les opinions dels altres. Aprenen a negociar, a organitzar-se entre
ells i ho extrapolen a altres situacions dins i fora de l'escola, encara que no
facin estructures.
Les Estructures més utilitzades són; foli
giratori, 1-2-4, lectura compartida, parada 3 min.
Per acabar, anomenam l'àmbit C, El treball en equip
com a contingut a ensenyar, aquí
posàrem en marxa una altra manera de treballar dins l'equip, creant uns
compromisos de feina (primària), funcions i càrrecs..., tasques que impliquen
una feina molt important, tant per la mestra com per l’alumne, ja que el bon
funcionament de l'equip depèn una mica d'això, sempre tenint en compte que es
poden anar realitzant canvis en cas que fos necessari.
CÀRRECS
|
FUNCIONS
|
SECRETARI/A
|
-ESCRIURE EL QUE SIGUI EN COMÚ
PER TOTS.
|
COORDINADOR/A
|
- ESTABLIR
L’ORDRE DE COMENÇAMENT.
- FER
RESPECTAR EL TORN DE PARAULA.
- VETLLAR
PERQUÈ TOTHOM FACI FEINA I RESPECTI LES
NORMES DE LES
ESTRUCTURES.
|
AJUDANT
DE COORDINADOR/A
|
- CONTROLAR:
EL TO DE VEU I EL TEMPS.
- VIGILAR EL
COORDINADOR/A (SUPLIR)
- ANIMAR EL
GRUP.
|
MATERIAL
|
- TENIR CURA
DEL MATERIAL.
- REPARTIR I
ARRACONAR EL MATERIAL.
|
PORTAVEU
|
- PARLAR EN
REPRESENTACIÓ DEL GRUP DURANT LES POSADES
EN COMÚ I ELS
DUBTES QUE SORGEIXIN.
|
Totes aquests aspectes queden així enregistrats en
l’anomenat Quadern d’equip, on s’aniran
anotant, a part del que hem dit anteriorment, també les avaluacions de les
activitats tant puntuals com de fi de pla, a més de tot els canvis que es
puguin produir.
Al principi tot això costa una mica, però amb ganes i
interès tot millora i s'agilitza la feina. A poc a poc podrem observar com els
nins/es es van fent més autònoms, tots en qualque moment poden ajudar qualque
company. Cada membre del grup participa, se sent important i part del grup.
Tots tenen unes responsabilitats, uns papers... Intentam que els infants no
siguin tan individualistes a l'escola i en la societat.
LES NOSTRES
CONCLUSIONS
Pensam que no és camí fàcil, implica paciència i
constància però que desprès és gratificant i enriquidor tant per als alumnes
com per als mestres.
Pels alumnes pensam que significa una altra manera "de
fer les coses" , d'aprendre junts i que suposa implicació, motivació,
respecte, escolta... i això no és gens fàcil. Alguns/es necessiten ajuda que
troben, d'altres no la necessiten o això pensen, uns/es s’impliquen, d'altres
es deixen dur... però tard o prest es miraran, s'escoltaran, es comprendran i
se sentiran part d'aquell grup i
s‘adonaran que tots/es són un. Tenim clar que amb l'aprenentatge
cooperatiu afavorim un millor clima d'aula, on tots els alumnes tenen la
possibilitat d'aprendre. Afavoreix la inclusió i facilita la interacció i
relació entre tots els alumnes.
Per les mestres, pensam que ens està ajudant a descobrir
noves possibilitats d'ensenyar, d'ajudar els alumnes a formar-se com a
persones, a sentir-nos part del grup.... I com deien anteriorment, no és fàcil,
apareixen dubtes, mals de caps, ganes de deixar-ho de banda... però com equip
de mestres que som, ens ajudam a anar cap endavant i a quedar-nos amb tot allò
que fa que valgui la pena, i començam a compartir les activitats, les anècdotes
els aspectes profitosos, els èxits obtinguts,... i ho extrapolam a altres
àmbits i compartim experiències amb altres docents: ponències al CEP d'Inca o
trobada de docents a Montilla (Còrdova).
Aquest curs 2013/2014 ha estat el nostre segon any, i
continuam. L'Aprenentatge Cooperatiu és una línia de centre que a poc a poc
l'anam fent nostra.
"Jo
faig el que no pots, i tu fas el que jo no puc, junts podem fer grans
coses"
Mare Teresa de
Calcuta