(Publicat a Cantabou #38, juny 2015)
Ricard
Vila Barceló
Director CEIP RAFAL VELL. PALMA
Director CEIP RAFAL VELL. PALMA
Què volem aconseguir?
És important destacar que ens “aprofitam”
d'experiències que ja es desenvolupen a l'escola i altres escoles com ara, les Aules germanes, el projecte Padrins i fillols, les Escoles de pares i mares i algunes propostes de millora de la
convivència com ara l'educació emocional i les pràctiques restauratives.
olem facilitar el
coneixement del altres com a part integrant d’una comunitat i al mateix temps
crear lligams
. Fer de l’escola un espai en què el més
important sigui l’acompanyament dels infants en el seu procés d’aprenentatge i
creixement, de manera compartida entre l’equip educatiu i les famílies.
. Posar en pràctica estratègies d’ajuda i de
suport en les quals els infants siguin protagonistes d’excepció.
. Posar a l’abast de tothom eines que
permetin millorar la manera de resoldre els conflictes, que són part inseparable
de convivència.
. Facilitar el desenvolupament d’activitats
que, per la seva dinàmica i estructura, són facilitadores de l’atenció a la
diversitat.
Quan
ho farem?
De
moment no tenim una temporalització establerta, però com podreu veure tenim
tres àmbits diferenciats i cada un d'ells dur el seu propi ritme, la idea de
fons és que cada trimestre es pugin desenvolupar un mínim de quatre o cinc
activitats amb els infants i una o dues amb les famílies.
Qui
participa?
Participen
tota la comunitat educativa (alumnat de 3 anys a fins a sisè i les seves
famílies) i tot l'equip educatiu. En
aquests moment la coordinació l'ha assumida l'equip directiu, pel proper curs
crearem la comissió corresponent.
Com
és el projecte?
Infants i grups classe
Quan els infants inicien el seu primer curs a l’escola als 3 anys,
establim un lligam amb una aula de segon curs d'Educació primària, cream
el vincle d'Aules germanes i aquesta relació es manté quatre anys, per tant, durant aquest temps
els dos grups es tenen com a referents per les activitats compartides del
nostre projecte. Aquests primers 4 anys els infants són els fillols.
En un segon moment, a partir del segon curs d’Educació primària
fins a cinquè curs, passen a exercir el paper de padrins, acollint els
infants que comencen als tres anys i acompanyant-los fins arribar a primer.
Des de fa molt de temps els alumnes de sisè a l'escola són
elements claus en tota la vida festiva de l'escola, d'alguna manera “estan molt
ocupats” organitzant els bunyols, fent de dimonis, preparant la festa de la
primavera..., aprofitam aquest circumstància perque sigui el curs que quedi
fora d'aquest espai de fillols i padrins.
Com element que simbolitza el pas de fillols a padrins tenim
l’acte de sembrar un arbre a l’escola, poc a poc volem anar creant un espai de
natura que tengui un valor “emocional” pels membres de la comunitat educativa.
Activitats
que podem fer:
La proposta d’activitats en aquests moments, no està tancada volem
anar-la construint durant aquest curs i el proper, la idea és que s'incloguin
activitats que fins ara feim sense que estiguin relacionades i d'altres de
noves com ara:
· Activitats relacionades
amb les festes i activitat lúdiques que feim a l'escola (Jaia Corema,
bunyolada, foguerons i colla de dimonis, escriure i enviar les cartes al Reis,
els tallers de Nadal i Pasqua, l'activitat de final de cada trimestre,
activitats de contacontes )
· Activitats incloses en la
Setmana Cultural, tant les que feim al llarg del curs com les que feim dins la
pròpia setmana cultural, activitats de recerca, informatives, sortides,
tallers, exposicions, etc. Hem de tenir present que durant la setmana cultural
els ritmes es modifiquen i hi ha moltes activitats que són compartides entre
diferents aules.
· Activitats dins l’àmbit
de la lectura que fomentin el gust per la lectura i que ens permetin acompanyar
als mes petits en el seu aprenentatge i també als mes grans.
· Activitats que poden
donar suport l’assoliment de continguts treballats a l’escola, participar a
projectes, presentacions explicatives, escriure notes demanant i/o oferint.
Famílies
Tenim organitzada una proposta que inclou d’una banda accions
formatives, amb l’assessorament de persones expertes, que tracten temes de
l'interès pels pares i per les mares a l’hora de ser presents en el procés educatiu
dels seus fills i les seves filles. D’altra banda feim possible la participació
de les famílies en activitats com ara tallers o festes que fan palesa la seva
implicació. I finalment oferim a les famílies la possibilitat de compartir el
seu saber o la seva experiència relacionada amb allò que a l’escola treballen
els infants.
Activitats:
· Incorporar totes aquelles
que fins ara hem fet i han estat valorades com a positives, tallers de disfresses,
tallers de cuina, pares/mares que expliquen la seva feina, berenars
solidaris,....
· Proposar noves activitats
que permetin la col·laboració amb els pares i mares o altres familiars
· Dissenyar un pla
d’activitats formatives que amb el format de xerrades i/o de tallers puguin
oferir eines a les famílies (llegir contes, alimentació, sexualitat, creació de
límits, món virtual, etc.)
Convivència
A l’escola creiem que el fet de sentir-se mes relacionat amb els
altres i l’enfortiment dels vincles necessàriament ajudarà a que els conflictes
es resolguin de forma més positiva.
Ens referim a comunitat entesa com la creació de relacions i de
vincles, el seu manteniment, el foment d’una participació responsable i
evidentment la reparació de les relacions quan no van bé.
D’una banda, som conscients de la necessitat del treball de les
emocions, especialment pel que fa al seu reconeixement, tant en un mateix com
amb els altres. També tenim present que una bona forma de treballar la millora
de la convivència és des d’una perspectiva restaurativa.
Partint de l’assemblea de delegats i delegades hem pogut recollir
l’interès i la necessitat de facilitar estratègies positives de resolució de
conflictes. També l'equip educatiu valora la importància de treballar aspectes
com ara l'educació emocional, les estratègies de resolució de conflictes. Per
això organitzarem un pla que faciliti la implicació de tots els agents que
prenen part en l’acció educativa:
- Als tutors i a les
tutores se’ls facilita eines per emprar dins l’àmbit de la tutoria, posam al
seu abast intervencions assessores per posar en valor actuacions útils a l’hora
de resoldre conflictes, tals com les estratègies de les pràctiques
restauratives o de l’educació emocional.
- Recollim en el pla de
convivència les actuacions que feim a cada nivell.
- Per als infants sabem
que la realització d’activitats formatives els faciliten les eines necessàries,
no només per a la resolució de conflictes, sinó també per a la cohesió de grup.
Activitats:
· Tenir molt present
l’assemblea de delegats i dinamitzar el seu paper dins l'escola.
· Facilitar la tasca dels
tutors i les tutores amb propostes de recursos i informacions rellevants.
· Oferir el recolzament a
la comunitat educativa amb estratègies i/o documentació com ara les pràctiques
restauratives o l’educació emocional.