Irene Jiménez Alomar
EI S'ESTOL DEL REI EN
JAUME. PORT D'ALCÚDIA
Els espais de l'escoleta estan
distribuïts en sis aules ubicades a la part esquerra de
l'edifici. A la banda dreta trobam la sala múltiple, el
menjador, la cuina, la sala de material, la sala de reunions i el
despatx.
Quan vàrem decidir posar en
marxa el projecte dels espais a les aules de 2 – 3 ens adonàrem
que necessitàvem una sala per poder realitzar tallers de
manipulació, pintura, etc. Per aquest motiu vàrem
acordar convertir la sala de material en la d'Espai d'experiències;
vàrem decidir posar “experiències” perquè
ens semblava que artístic es referia més a art i
pintura, i com dins aquest nou espai passarien moltes coses, hi
hauria moltes sensacions i experiències (contes d'ombres,
llums de colors, art, pintura, experiments...) per aquest motiu la
vàrem anomenar Espai d'experiències.
Tot el material que es trobava dins
aquesta sala ha estat distribuït en els rebosts (espai petit per
guardar coses) de les aules, cada aula té un rebost, hi hem
anat col·locant el material segons les necessitats dels
infants en relació a l'edat, empren un tipus de material o un
altre.
Un cop distribuït el material de
la sala que havíem de reconvertir, hem preparat la sala a
partir d'aquest criteris:
- Presentar objectes significatius.
- Un espai on l'infant es pugui moure
de manera autònoma.
- Material al seu abast i organitzat
de forma harmònica.
- Exposar a les parets el treball
elaborat pels infants.
- Presentar a les famílies el
que passa dins aquest espai mitjançant imatges.
- Un espai d'exploració i
descobriment.
- Els materials no fungibles a
l'abast dels infants i els fungibles en prestatges més alts.
Un cop organitzats els prestatges i
armaris hem col·locat en el centre de la sala dues taules
juntes que proporcionen l'espai suficient perquè l'infant
estigui ample i es pugui moure lliurement.
Procés de
canvi!
Com que aquest curs hem començat
el projecte dels espais a principi de febrer, un cop l'equip tenia
menys o més clar del que volem aconseguir amb aquesta
metodologia i treballar el respecta dels infants, els seus interessos
i es pugui sentir lliure dins les parets del centre.
Després de mirar imatges i
visitar una escoleta de la nostra empresa que ja ho havia posat en
marxa, vàrem iniciar la distribució de les aules per
espais, seria el moments de portes obertes entre les dues aules de 2
– 3 anys, ja que a una aula hi havia uns espais (construcció,
safates ...) i a l'altre aula uns altres (disfresses, de la casa,
contes...). El dies de portes obertes, quan els infants poden jugar
lliurement, serien dos dies, aquest curs, ja que els altres dies
tenien una altra programació ja establerta, que es podrà
anar modificant a mesura que anam assolint els canvis com equip.
Quan van els infants a l'espai
d'experiències?
Els dos dies que hi ha “portes
obertes” i els infants poden jugar lliurement pels espais de les
dues aules, en petit grup anam a l'espai d'experiències. En
principi els dimecres i dijous, hem decidit que cada setmana hi anirà
un dels tutors i jo i anirem rotant. Ens coordinarem per planificar
els tallers o experiències que es duran a terme dins aquest
espai.
L'objectiu és que
l'assistència en aquest espai sigui de forma voluntària
pels infants, és a dir, l'adult anirà a les aules i
proposarà “Qui vol venir a l'espai d'experiències?”
i els infants que vulguin venir aniran amb l'adult, amb un grup de
sis infants, per poder desenvolupar l'activitat de manera tranquil·la
i poder entendre cada infant.
Un cop reflexionat aquest objectiu,
pensàrem que els infants aquest curs encara no estan habituats
a treballar amb aquesta dinàmica, per aquest motiu calia
pensar com fer que els
infants coneguin l'espai de les experiències. Hem decidit que
durant aquest primers dos mesos passaran tots els infants per
l'espai, en petits grups de sis que l'adult tria, a fi que tots es
puguin fer una idea del que passarà quan un adult entri dins
les aules i senti “Qui vol venir a l'espai d'experiències?”
sàpiguen on van.
Hem decidit que cada dia de portes
obertes passaran 18 infants per l'espai d'experiències, en
tres grups de sis cada grup, en un temps determinat, entre les 10'45
i les 11'45 han d'haver passat els 18 infants per l'espai. Durem un
registre mitjançant una llista per saber els que han assistit
i també un model de programació (adjunt) que hem
elaborat per enregistrar les propostes que duim a terme.
Aquests dos dies, dimecres i dijous,
que assisteixen a l'espai d'experiències, l'activitat o taller
serà el mateix, així els 36 infants de les dues aules
podran gaudir de la mateixa experiència.
Experiència!
La primera experiència dins la
sala la vaig proposar jo, així que el matí vaig
preparar la sala i a l'hora que havíem acordat, vaig anar a
cercar el primer grup de sis infants. Entram a la sala i comença
l'experiència amb tempera, pinzells, tubs de paper higiènic.
A mesura que es van engrescant amb
l'activitat me'n tem que hi ha infants que volen més i
d'altres que amb el temps que havíem establert ja han acabat
el que estaven fent; així que, quan demano qui ha acabat i vol
rentar-se les mans, només tres em contesten, la resta diu que
encara no ha acabat. Això no estava pensat, així que
decideixo rentar les mans als infants que ja han decidit acabar i els
que volen seguir segueixen. Uns tornen a l'aula i d'altres queden,
així que ja no vaig a cercar sis infants més, sinó
que uns van i d'altres vénen, intentant que dins l'espai no hi
hagués més de set infants; uns estigueren més de
20 minuts i d'altres als deu minuts havien acabat.
Hi havia harmonia dins les sala, uns
parlaven i d'altres estaven ben concentrats. També un altre
aspecte que va sorgir es que el taller o activitat no ha de tenir
continuïtat d'un dia per un altre, ja que els infants només
passen un dia, si fas alguna activitat de pintar amb tempera, s'ha
d'eixugar per al dia següent retallar o aferrar, no ho pots fer;
així que vaig decidir que dimecres i dijous tots pinten i
divendres en petits grups de 3 acabar l'activitat per poder portar a
casa l'experiència!